ЕКОНОМСКЕ ТЕМЕ (2015) 53 (4) 5, 533-548
Nikola Makojević, Petar Veselinović, Ljubina Kalinić
Rezime: Cilj rada je analiza nedavnog značajnog povećanja cene nekretnina u Kragujevcu, koje se može dovesti u vezu sa dolaskom multinacionalne kompanije. Glavno pitanje je da li je porast cena nekretnina bio izazvan fundamentalnim faktorima ili špekulativnim ponašanjem subjekata na tržištu. U radu su faktori koji utiču na cenu nekretnina dekomponovani na faktore na strani ponude i faktore na strani tražnje sa ciljem otkrivanja „mehura“ i ukazivanja na iracionalno ponašanje investitora (građevinskih kompanija i kupaca). Rezultati ukazuju na nedostatak racionalnog ponašanja subjekata na tržištu, odsustvo uticaja fundamentalnih faktora na cenu nekretnina i nerealan rast ovih cena. Takođe, uočena je jaka veza između cene nekretnina i cene izdavanja nekretnina bez značajne promene PR racia.
Ključne reči: tržište nekretnina; fundamentalni faktori; PR racio; iracionalna očekivanja; multinacionalna kompanija
MOGUĆNOST STVARANjA „MEHURA” NA LOKALNOM TRŽIŠTU NEKRETNINA USLED DOLASKA MULTINACIONALNE KOMPANIJE: PRIMER FIJATA I GRADA KRAGUJEVCA
Nikola Makojević, Petar Veselinović, Ljubina Kalinić
Rezime: Cilj rada je analiza nedavnog značajnog povećanja cene nekretnina u Kragujevcu, koje se može dovesti u vezu sa dolaskom multinacionalne kompanije. Glavno pitanje je da li je porast cena nekretnina bio izazvan fundamentalnim faktorima ili špekulativnim ponašanjem subjekata na tržištu. U radu su faktori koji utiču na cenu nekretnina dekomponovani na faktore na strani ponude i faktore na strani tražnje sa ciljem otkrivanja „mehura“ i ukazivanja na iracionalno ponašanje investitora (građevinskih kompanija i kupaca). Rezultati ukazuju na nedostatak racionalnog ponašanja subjekata na tržištu, odsustvo uticaja fundamentalnih faktora na cenu nekretnina i nerealan rast ovih cena. Takođe, uočena je jaka veza između cene nekretnina i cene izdavanja nekretnina bez značajne promene PR racia.
Ključne reči: tržište nekretnina; fundamentalni faktori; PR racio; iracionalna očekivanja; multinacionalna kompanija